Review Fujifilm X20


De afgelopen weken kreeg ik de kans van Cameraland.nl om de nieuwste camera van Fujifilm te testen, de X20!


De grote vraag die ik wilde beantwoorden is of deze camera geschikt zou zijn als allround camera met mooie kwaliteit. Ik was al tijden op zoek naar een camera die ik elke dag bij me zou willen hebben. En de lat ligt hoog omdat ik de Nex7 gewend ben. Maar zelfs die is te groot om samen met losse lensjes steeds mee te nemen.

In theorie heeft deze camera alles aan boord waar ik mee uit de voeten kan. Een optische zoeker, een lichtgevoelige zoomlens van groothoek tot licht tele tot macro, fijne bediening en redelijk makkelijk mee te nemen.

De retro uitstraling is iets waar ik wel van houd aangezien ik nog zeer veel analoog werk met oude camera's. En op straat val je dan niet zo erg op want het lijkt op een ouderwets ding.


Na 1 week testen heb ik de camera zelf gelijk aangeschaft! Zo tevreden was ik over de X20. Hieronder zal ik de voor mij belangrijkste ins en outs toelichten en aan het eind de voor- en nadelen opsommen.


Bediening:
Zeer snel te bedienen! Echt ideaal. Met de hand de lens uitdraaien en hij staat aan. In- en uitzoomen gaat razendsnel met de hand. De meeste compactcamera's werken met een motortje wat traag kan zijn als je snel wilt handelen. Je hebt verschillende knopjes en wieltjes die je kan programmeren. De body ligt redelijk goed in de hand ondanks dat deze niet al te groot is. En natuurlijk zo'n fantastische optische zoeker. Die laat (jammer genoeg) maar 85% van het beeldvlak zien dus het is lastig om exact te kadreren (ik werk liever exact om later niets te hoeven croppen en dan pixels weggooit). Maar het went snel. Je ziet in de zoeker ook de belangrijkste info zoals sluitertijd, diafragma en de lichtmeting.
Beeldkwaliteit:
Een gegeven is dat hoe kleiner de sensor is hoe meer je moet inleveren aan beeldkwaliteit. De sensor is wel groter dan een gemiddelde compactcamera maar kleiner dan een micro 4/3 sensor. Dat zie je ook als je 100% bent ingezoomd als je gaat bewerken. De fijne details lopen wat vol, iets wat ik niet gewend ben met de Nex7 (die heeft een grotere APS-C sensor). Maar alles is subjectief. Als je de beelden gebruikt voor internet of op normale formaten afdrukt zal je het niet gemakkelijk zien. Door de speciale nieuwe Fuji sensor oogt alles ragscherp en krijg je een mooi contrast. Dat hebben ze knap gedaan.

De beste kwaliteit krijg je door in RAW te schieten. Als je de camera het beeld laat omzetten in JPG krijg je veel van die rare kleine afwijkingen/artifacts. Dat is niet te zien als het beeld klein is maar zodra je inzoomt valt het erg op.


Ruis:
Hoe kleiner de sensor hoe meer ruis je krijgt bij hogere ISO-waarden. Zelfs bij de laagste ISO-stand is er wat ruis waardoor minuscule kleine details vollopen. Vanaf ISO 400 begint het al echt korrelig te worden. En vanaf ISO 800 worden de kleuren ook fletser. Ik vind de camera bruikbaar t/m ISO 1600.

Als je in JPG schiet kan je in de camera verschillende ruisonderdrukkingniveau's kiezen. Ik vind ze alle erg lelijk, beeld wordt plastic-achtig. Zelfs in het laagste onderdrukkingsniveau is daar nog iets van te zien. Helemaal uitzetten gaat niet maar dan is het enigszins acceptabel. Maar als je in RAW schiet kan je dat veel beter achteraf oplossen in bijvoorbeeld Lightroom of Aperture. Zelf vind ik een korrel niet zo erg, geeft ook levendigheid. Het karakter van de korrel/ruis is redelijk aangenaam. Minder mechanisch dan de meeste sensoren die ik ken. Vooral als je in zwart/wit werkt. En die fletse kleuren kan je goed corrigeren. Uiteindelijk heb ik de sensor weten te waarderen.
Lenskwaliteit:
Erg goed gezien het kleine formaat en het zoombereik! Op 28mm zie je wat vervormingen en wat chromatische abberatie maar is simpel digitaal op te lossen. Zodra je iets gaat inzoomen heb je geen problemen meer. En die problemen zijn dus minimaal. De lens is lichtgevoelig, van f2.0 bij groothoek tot f2.8 bij tele. Erg fijn want dan kan je de ISO-waarde laag houden. En voordeel is dat je ook nog een redelijke onscherpte kan bereiken. Iets wat de meeste compactcamera's niet kunnen door de kleine sensor. De onscherpte (ook wel Bokeh) is wat aan de drukke kant maar acceptabel. Het is fijn dat je ieder geval nadruk kan leggen op je hoofdonderwerp op deze manier. Van lensflare is bijna geen sprake, je moet je best doen om flare te krijgen. De coating op de lens is schijnbaar erg goed. Een zonnekap is niet perse nodig.

Dynamisch bereik:
Dit vermeld ik even apart want ik was verbaasd van het dynamisch bereik. Je kan bijna 2 stops over- of onderbelichten en dan toch nog de details terugkrijgen. Dat ben ik niet gewend van de kleinere camera's. Erg fijn.





Accessoires:
Als je de camera iedere dag meeneemt is een goede bescherming essentieel. Fujifilm heeft een mooie leren cameratas die strak om de body zit waardoor het geheel toch klein blijft. De tas van de X10 past daar ook op en dan bespaar je weer wat tientjes. Je kan ook een losse zonnekap kopen gecombineerd met een filterhouder (52mm). Die van Fuji zelf is vrij prijzig. Ik heb een JJC gekocht wat ook prima werkt. In de filterhouder kan ik dan een polarisatiefilter schroeven wanneer ik die nodig heb. Overigens kan de cameratas niet dicht als de zonnekap op de lens zit. Die moet je er dan afschroeven.

Een extra accu is handig want de gebruikstijd is niet super lang. Na een uurtje of 2 tot 3 intensief gebruik is de accu wel leeg.

De afstandsbediening is een 'ouderwetse' kabelbediening. Werkt prima. Draadloos bedienen gaat dus niet jammer genoeg.

Op de afdrukknop heb ik een soft-button geschroefd. Die heb je van verschillende merken. Je hebt dan een directer contactgevoel met afdrukken. Ook heb je van het merk Thumbs Up een duimgripje zodat de camera beter in de hand ligt. Maar die is wel erg prijzig t.o.v. de cameraprijs.


Conclusie:
Een erg mooie camera, supersnel in gebruik en ideaal voor straatfotografie en allroundfotografie. Ook een camera die voor de gevorderde amateur veel mogelijkheden biedt. Ik gebruik de camera zelf vooral om al mijn bezigheden vast te leggen en hobby's te delen.


Voordelen:

  • Aan- en uitzetten m.b.v. de lens
  • Mooi retro design
  • Optische zoeker
  • Programmeerbare functieknop
  • ISO, witbalans en lichtmeting snel bereikbaar
  • Info in zoeker
  • Snelle autofocus
  • Groot dynamisch bereik
  • Macro fotograferen
  • Draai- en drukwieltje
  • Veel info op het beeldscherm (zelfs scherptediepte-afstand)

Nadelen:
  • Optische zoeker slechts 85% van totaalbeeld
  • Info in zoeker niet altijd gemakkelijk leesbaar
  • Boven ISO 1600 niet mooi meer
  • Vrij hoge prijs t.o.v. beeldkwaliteit wat je daarvoor krijgt

Mijn persoonlijke wensenlijst voor een X30:
  • Optische zoeker met meer dan 100% view en daarin kaderlijnen
  • Nog grotere lensopening van f1.4 voor meer onscherpte en om lager in de ISO's te blijven
  • De ruis nog meer op ouderwetse korrel laten lijken
  • Goed lensprofiel en cameracalibratie in Lightroom (heb ik nu zelf moeten verzinnen)
  • Extra wieltje aan de voorkant om met je wijsvinger te bedienen
  • + en – 2 stops lichtmeter in optische zoeker (je ziet alleen wanneer de meting in midden is)
  • Net als de Fujifilm X-E1 de sluitertijd met knop boven op body bedienen 

Op mijn Facebookpagina heb ik een speciale map met X20 foto's die ik regelmatig zal aanvullen. 

Andere interessante X20 bronnen:
DPreview
Steve Huff
http://www.youtube.com/watch?v=Kw_H-fH-Fuo
http://www.youtube.com/watch?v=vkRnSzV0gdg

Update 19-10-2013:
De X20 gebruik ik nog steeds met veel plezier. Vooral zet ik deze nu in voor fotoschetsen die ik maak van mogelijke standpunten die ik uiteindelijk analoog ga schieten. En ik gebruik de X20 voor het scouten van locaties bij klanten. Zo kan ik via deze testfoto's een plan maken samen met de klant.











Reacties

Anoniem zei…
hay ik heb ook de x20. wat mij opvalt is dat de foto's niet groter zijn dan 2,5 tot 3 mb. ik heb gekozen voor de hoogste kwaliteit in het menu. dit ben ik niet gewend want de foto`s vd sony rx100 zijn5 tot 8 mb.
is dit wel goed voor een camera met 12 megapixels?
Ruud Legdeur zei…
Waarschijnlijk is de omzetting naar jpg in de ene camera tov de andere toch iets anders. De ene comprimeert misschien net iets meer dan de ander. Verschil in kwaliteit zal denk ik minimaal zijn. Ik test dat weleens als ik zelf jpg exporteer vanaf de computer. Het verschil tussen extreem hoog en iets minder hoge kwaliteit is nagenoeg niet te zien.

De mooiste kwaliteit krijg je toch door in RAW te fotograferen, zelf te bewerken en dan te exporteren als JPG. Daar kan een door de camera gegenereerde jpg niet tegenop.
Anoniem zei…
top! bedankt voor de snelle reactie!