Fotografica Doesburg

Afgelopen zondag was ik op stap met diverse fotovrienden. Allereerst zaterdag alvast op bezoek bij vriend Frank Peters en uitgebreid gepraat over levenswijze en fotografie. En dan vooral de analoge fotografie. Mijn nieuwste aanwinst is een Voigtländer Bessa-R met een Jupiter-8 50mm/2.0 lens. Die had ik als enige camera meegenomen dit keer. Lekker basic. 's Avonds na een etentje in de Loenermark zijn we op pad geweest om wat te fotograferen en te wandelen. Daar was mooi strijklicht op een kerkhof.

Dan de zondag om 09:00 op een parkeerplaats afgesproken met iedereen om gezamenlijk naar Doesburg te rijden. Hevige onweersbuien maakten het erg spannend onderweg. Gelukkig verdwenen die snel en was het de rest van de dag lekker warm, op een gegeven moment zelfs drukkend warm. Frank heeft nog een mooie Leica R4 weten te scoren met een Summicron 50mm lens. Een topsetje. Welkom terug in het analoge tijdperk Frank!

Je kijkt echt je ogen uit op die fotobeurs. Vele kraampjes met de meest mooie apparatuur maar ook enorme bagger. Alles was er te zien. Het is vooral goed om te zien dat het analoge nog steeds leeft. Voor mijn hobby doe ik niet anders. Je leert echt goed kijken en lichtmeten als je niet het resultaat direct terug kan zien. Sinds kort ontwikkel ik ook mijn eigen zw/w films waardoor ik het resultaat volledig onder controle heb (en ook nog eens ruim 10 keer minder kosten dan wegbrengen). Daarna scan ik negatieven in en doe de laatste handelingen zoals je dat ook in een DOKA zou doen (doordrukken, tegenhouden, contrast etc..). Met dank aan het gave weekend door Frank, Wilfred, Saskia, Marco en Bart. Wil je trouwens topkwaliteit prints hebben dan adviseer ik om naar Marco den Baat te gaan.

Hieronder wat beelden van afgelopen weekend. Camera: Voigtländer Bessa-R, 50mm, Fujifilm Neopan Across 100, ontwikkelrecept: Rodinal 1+50, 11:30min bij 20graden.

Foto met de Bessa genomen door Wilfred Bouchier, de Fuji X100 gaat van hand tot hand:-)


Frank informerend naar de Leica R4, twijfel twijfel

Daar wordt de Leica overhandigd






Reacties