Canon 600 EX-RT flitsers aansturen via non-Canon merken!


Goed nieuws voor diegene die nu werken met het fantastische Canon EX-RT systeem:-)

Ik werk dagelijks met dit systeem maar was van plan om qua cameramerk over te stappen op Sony. Alleen het flitssysteem van Canon is wel erg super en ik moest wachten op een oplossing om de flitsers te kunnen bedienen.

Nu eindelijk is de oplossing er!!! Bijna niet te vinden op internet of het werkt maar vage berichten lieten doorschemeren dat het moest kunnen. Dus ik heb de gok genomen en een transmitter gekocht van het merk Yongnuo. Dat is nagenoeg een kloon van de Canon ST-E3-RT. Alleen heeft Yongnuo de beperkingen weggenomen voor oudere Canon camera's.

Waar het mij om gaat is om de flitsers volledig handmatig te bedienen via de transmitter via iedere camera met een hotshoe. Yongnuo houdt zich op de vlakte met uitspraken daarover en zegt dat het alleen voor Canoncamera's bedoeld is. Waarschijnlijk omdat ETTL niet werkt op andere merken en dat mensen dat misschien toch verwachten.

Hoe dan ook werkt het op mijn Sony A7! Maar ook op mijn Fujifilm X20 etc.. Dus hiermee is mijn probleem opgelost. Ik zal het ook een keer testen op een Nikon.

De beperkingen:
Je kan dus alleen de manual-stand gebruiken op de transmitter! (ik deed toch al niet anders). En als je een instelling verandert op de transmitter moet je eerst even een testflits verzenden m.b.v. het rode flitsknopje op de transmitter. Daarna zijn de instellingen op de flitser ingesteld. Die extra handeling heb ik er wel voor over.

Het gaat om de Yongnuo YN-E3-RT, te verkrijgen in Nederland.

Reacties

Unknown zei…
Hallo Ruud! Bedankt voor je tips hoe de 600 EX-RT flitsers te gebruiken op een niet Canon camera. Te gek! Ik gebruik de Sony Alpha 7R II. En voor de highspeed flash sync gebruikt ik nog steeds de 5DmIII.
Vriendelijke groet,

Peter Tahl