Analoge portretshoot

Vorige week mocht ik Bianca en Mirjam fotograferen voor een mooi project. De mensen die mij kennen weten dat ik transformeer van digitaal naar analoog schieten bij lifestyle, portretten en architectuur. In Amerika zijn al veel fotograferen over gegaan op 100% film. Dat gaat hier dus ook gebeuren. Architectuur fotografeerde ik al een paar jaar op film maar vanaf nu ook projecten met mensen daarin.



De uitstraling is (vind ik) puurder dan bij digitale fotografie. Misschien heeft dat niet alleen met de film te maken maar ook met de manier van fotograferen zelf. Het hele beeld ontstaat vanaf de klik tot aan het ontwikkelen en inscannen. Je bent echt vol aandacht bezig met een foto. Ik zal daar nog eens iets over schrijven. En ook dat ontwikkelen, zowel kleur als zwart/wit, zelf prima te doen is met simpele middelen.

Zelf ontwikkelen en scannen hoeft natuurlijk niet, kost ook extra tijd. Ik ben nog op zoek naar een vaklab die goede en betrouwbare kwaliteit levert. In Amerika is Richard Photolab erg populair bij fotografen die analoog fotograferen. In Nederland zal er vast ook een lab zijn wat in die richting gaat.

Wil je zelf ook op film vastgelegd worden? Neem dan contact met me op. Ik schiet middenformaat, kleinbeeld, kleur en zwart/wit. Oja, en ik werk zonder flitsers:-)

Reacties